EXHIBITION

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photo : Rui Mizuki
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みしき
2014
漆、枝
3123.526.5cm
photo : Rui Mizuki
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手犬
2014
漆、乾漆技法、金、銀 鉛、木粉粘土など
16.51614cm
photo : Rui Mizuki
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Imura Art Gallery Kyoto presents "Soshaku suru Kashoku II - Digesting decoration II", a solo exhibition by Satoshi Someya.

"Kashoku" is a Japanese lacquerware craft term which generally means to add decoration using various techniques such as "Maki-e" (decoration technique in which gold or silver powder is sprinkled sill-wet lacquer).
Someya says "Kashoku" for him is to fill in the margin between materials and techniques.


Up until recently, Someya worked on groundwork called "Tai" which had prominently organic curves of animals and humans. Using traditional techniques such as Maki-e, Raden (to inlay mother of pearl or shell on lacquer), and Chinkin (to press gold powder or gold foil into an incised pattern on lacquer), he put pop design on his "Tai". His expression through "Kashoku" was also an act of expressing his own memory, daily living, and images.

Now he sees layering lacquer is also a part of "Kashoku" and takes a different approach in doing so. He even integrates naturally occurring patterns into the design. He sees "Kashoku" as a more comprehensive act of decorating which ranges from drawing patterns to decorating, not just certain techniques. With that in mind, he continues to explore "Kashoku".

There will be eight of his new works on display in addition to the works previously displayed at Imura Art Gallery in Tokyo in July. This is his fourth solo exhibition at Imura Art Gallery Kyoto. We hope you enjoy the show.


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To search for authentic motifs.
To create groundwork ("Tai") to decorate.
To take "Arimono" (existing materials) as "Tai" and to express their decoration "Kashoku" for me is an act of filling in the margin between materials and techniques.

Satoshi Someya

この度、イムラアートギャラリー京都では、染谷聡個展「咀嚼する加飾Ⅱ」を開催いたします。

「加飾」とは漆芸において蒔絵等の技法をあらす技術用語ですが、染谷は自身にとって「加飾」は素材と技術の余白を埋める為の行為である、と言います。

染谷はこれまで、動物や人体などの有機的な曲線が強調されたフォルムを持つ胎(たい)とよばれる素地の上に、蒔絵や螺鈿、沈金でポップな図柄を描いた作品を制作してきました。こうした加飾表現は、作家自身の記憶や日常、イメージを表出するための行為でもありました。

現在は、漆を全体に塗る行為自体も加飾と捉え、従来の塗り技法とは異なる方法をとり、そこに自然と浮かび上がる模様をも装飾として描き起こしています。加飾という言葉を単なる技法や技術をしめす言葉ではなく、文様を描くということからものを飾るということも含めた、飾りを加えるという幅広い「行為」として捉え、探求し続けています。

7月にイムラアートギャラリー東京で展示した作品に約8点の新作を加え展示いたします。イムラアートギャラリー京都では4度目となる個展です。是非ご高覧ください。

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等身大の文様を模索し描くこと。
加飾のための胎(かたち)をつくり出すこと。
ありもの(素材)を胎とし、その飾りをあらわすこと。
僕にとって加飾は、素材と技術の余白を埋めるための行為なのです。

染谷聡
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Satoshi SOMEYA Solo Exhibition “Digesting Decoration II”

2014年10月18日(土)〜11月8日(土)

染谷聡 個展「咀嚼する加飾Ⅱ」

2014年10月18日(土)〜11月8日(土)