EXHIBITION

1 of 5 :
C/U_m-m_(b)_II (部分)
2018
photo: TEPPEI KONO
2 of 5 :
C/U_m-m_(b)_II
2018
photo: TEPPEI KONO
3 of 5 :
Photo : Akihito Yoshida
4 of 5 :
Photo : Akihito Yoshida
5 of 5 :
Photo : Akihito Yoshida

Imura art gallery is pleased to announce its first solo exhibition by painter, Aya Kawato.


Aya Kawato’ s grid paintings have interwoven vertical and horizontal colors, giving them the feel of textiles. These works are created based on a physical practice that requires the meticulousness and dynamism of handcraftsmanship in which the artist paints overlapping layers using masking tape and acrylic paint.


Since its emergence in the twentieth century, the grid has been an important trend in modern art. The modern expression of grids that feature in their own right, rather than simply serving as elements within a painting, can be seen in the work of Piet Mondrian and American abstract expressionist painters, as well as in the context of architecture.


Kawato has incorporated practices and ideas from the kogei tradition of textiles into this form of expression, which had become dominated by grids that were flat and geometrical.


By painting multiple layers of grids by hand, the artist aims to introduce two effects“Controlled and Uncontrolled” . The aesthetic effects that reside in such slips or inconsistencies beyond the artist’ s intent, emerging after single-minded repetitive work,bring about subtleties and discoveries that resemble the unintended details that are unexpectedly captured in a photograph. The effects of color and light in the patterns within the grid give a sense of new possibilities for painting.


Grounded in her interest in cutting-edge neuroscience, Aya Kawato focuses on the awareness of inconsistencies in perception and cognition, such as the fact that what we see with our eyes is different from the actual objects we are looking at. Leveraging her education in textiles, she is beginning to establish a unique style as she extends the position of grid art from modern painting in the annals of art history.


This exhibition by Aya Kawato includes eight new works, providing an opportunity to examine the artist’ s provocative approach.

この度イムラアートギャラリーにて、画家・川人綾の初の個展を開催するはこびとなりました。

垂直と水平の色彩が織りなされ、織物のような質感を持った川人綾のグリッド(格子)の絵画作品。これらの作品は、マスキングテープとアクリル絵具を用いて幾重にも線を描き重ねるという、手作業の緻密さとダイナミックさをともに要する身体的実践のもと制作されています。

「グリッド」の表現は20世紀以降に発展し、近代芸術における重要な潮流のひとつとなりました。絵画内の一細部として描くのではなく、グリッドそのものを現前させる近代的な表現は、モンドリアンをはじめ、アメリカの抽象表現主義の画家たちや、建築の文脈においても実践されてきました。

川人は、このグリッドという、平面として統御され、幾何学化された表現に、染織という工芸の文脈を取り入れました。手作業によってグリッドを描き重ねることで、「制御とズレ」というふたつの効果の創出を企図しています。無心の作業を重ねていく果てにふと生まれてくる、作家の意図を超えた「ズレ」に宿る美的効果は、ちょうど写真に不意に写り込んだ意図せぬ細部と同じような機微と発見をもたらします。グリッド内部で移り変わる色彩と光の効果からは、絵画の新たな可能性さえも感じさせます。

最新の神経科学への関心を核に持ち、「私達が見ているものと、実際の対象は異なる」という知覚と認知のズレを問題意識に据えた川人綾は、近代絵画以降のグリッドをめぐる美術史の延長において、染織を学んだというバックグラウンドを強みに、着実に自身の表現を確立しはじめています。

本展では、新作8点を展示いたします。是非、川人綾の挑戦をご高覧ください。

View more

Aya Kawato solo exhibition

2018.6.15 ( Fri ) - 7.13 ( Fri )

Opening Reception

More press release pdf: View PDF

川人綾 個展

2018.6.15 ( Fri ) - 7.13 ( Fri )

Opening Reception

プレスリリースPDFはこちら: Aya Kawato exhibition press release