EXHIBITION

1 of 3 :
The remains
2018
Acrylic and oil on panel and canvas
532458(mm)
2 of 3 :
Us
2018
Acrylic and oil on panel, cotton, and chalk ground
910727(mm)
3 of 3 :
Neon passing
2018
Acrylic and oil on panel and canvas
655655(mm)
4 of 3 :
5 of 3 :

This winter, imura art gallery is pleased to announce “Static,” the first solo exhibition by artist Yukari Momoda in four years.

Yukari Momoda received the head judge’s award at Tokyo Wonder Wall in 2008 and the Nippon Broadcasting Award (outstanding performance award) at the 30th Ueno Royal Museum Grand Prize Exhibition in 2012. Around 2008, Momoda’s art focused on representations of the human form, but by 2013 it had transformed into abstract landscapes. Momoda comments that, ultimately she aims to merge the human figure with landscape scenes in some form. The remains, included in this exhibition, provides a glimpse of the artist exploring this aim.

-----

I have always been attracted to the way that time stands still in paintings. Since ancient times, paintings have acted as vessels for preserving the memory of past ages and the painter’s perspective, and when confronted with one of these paintings, I feel as if I’m seeing time reflected back in condensed form.

Wanting to visualize ‘time standing still’ on the canvas in the form of a painting, I experimented by incorporating dynamic motifs into the static canvas as contrasting elements to make it more obvious that time is standing still in resulting painting. In my art, fluid paints and memories are dynamic images, while the canvas itself is a static motif. I interpret memories as dynamic entities because I believe that memories are a made-up, artificial world in which fragments of reality and preconceptions mix together, overlap, and are made to conform to our view of life over the passage of time, thereby forming the unique memories of each individual. In other words, I interpret things this way because I think that human memory is full of holes, like a strainer used to drain off water, and continually changing within our heads.

I attempt to visualize the fact that time stands still in paintings by painting it on my canvas. In so doing, I hope to pick up and recapture the time and intensity that has been unwittingly dropped by humankind, a creature that grows and evolves slowly but today lives in a society that prioritizes speed and efficiency.

Yukari Momoda

今冬、イムラアートギャラリーでは、4 年ぶりとなる画家・桃田有加里の個展「Static」を開催致します。
桃田有加里は、2008 年にトーキョーワンダーウォールで審査員長賞、2012 年には第三十回 上野の森術館大賞展にて優秀賞(ニッポン放送賞)を受賞しています。2008 年頃には人物表現を中心にしていた桃田ですが、2013 年頃より抽象的な風景での表現に変化しています。「最終的には何らかの形で人物像と風景を融合して作品にしたい」と語る桃田- 本展の作品《The remains》では、その探求を垣間見ることが出来ます。ぜひご高覧ください。

-----

かねてより、私は絵画の中に存在する"時間の静止" に興味をそそられていました。絵画はいにしえより時代の記憶や描き手のまなざしを保存するためのうつわとして存在し、私はそれらの作品と対峙していると、時間が凝縮して投影されているように感じるからです。

キャンバスの中の"時間の静止" を絵として視覚化したいと考えたとき、動的なモチーフをキャンバスという静止した画面の中に描くという対照的な存在の交差によって、画面の中の"時間の静止" を際立たせることを試みました。私の作品の中では、流動的な絵具や記憶は動的なイメージであり、キャンバス自体は静的なモチーフとしてそこに表現しています。なぜ私が記憶を動的な存在として捉えているかというと、記憶は、時間の流れと共に、現実と先入観の断片が合流して重なり合いながら作り上げられる人工的な世界であり、整合化され、ひとりひとり固有の記憶となると考えているからです。つまり、人間の記憶が水気を切るざるのように穴だらけであり、脳裏で変化し続けていると考えて
いることに起因します。

私は絵画の中の"時間の静止" をキャンバス上に描き出し、可視化させたいと思います。それにより、人間という一つのゆっくりと進化し成長する生命が、現代のスピードや効率を優先する社会にいる中で、知らず知らずのうちに落としてしまった時間や密度を、私は絵を通じて拾っていきたいと思うからです。
桃田有加里

View more

Yukari Momoda Solo Exhibition "Static"

2018.12.7 (fri.) -12.26 (wed.) (Closed on Mondays, Sundays and National Holidays)

More press release pdf: View PDF

桃田有加里 個展 「Static」

2018.12.7 (fri.) -12.26 (wed.) (Closed on Mondays, Sundays and National Holidays)

Opening Reception: 12.7 (fri.) 15:00 - 17:00
Venue: imura art gallery Kyoto
-Opening Receptionと土曜日には、作家在廊予定でございます。

プレスリリースPDFはこちら: 2018桃田有加里個展プレスリリース