EXHIBITION

1 of 5 :
"waiting for awakening -wall clock-"
2018
naphthalene, resin, mixed media
Photo: KIOKU Keizo
Ⓒ MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
《waiting for awakening -wall clock-》
2018年
ナフタリン、樹脂、ミクストメディア
撮影:木奥惠三
Ⓒ MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
2 of 5 :
"valley of sleeping sea -cat-"
2023
glass, air (cast from Tozan Kiln’s plaster mold)
Photo by OMOTE Nobutada
Ⓒ MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
《くぼみに眠る海 -猫-》
2023年
ガラス、空気(東山窯の石膏型を使用)
Photo by OMOTE Nobutada
Ⓒ MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
3 of 5 :
"night voyage -shoe-"
naphthalene, mixed media
Photo by OMOTE Nobutada
Ⓒ MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
《夜に降る景色 -靴-》
2023年
ナフタリン、ミクストメディア
Photo by OMOTE Nobutada
Ⓒ MIYANAGA Aiko, Courtesy of Mizuma Art Gallery
4 of 5 :
Photo by OMOTE Nobutada Photo by OMOTE Nobutada
5 of 5 :
Photo by OMOTE Nobutada Photo by OMOTE Nobutada

imura art gallery is pleased to present the solo exhibition Aiko Miyanaga.


Aiko Miyanaga was born in Kyoto in 1974. She received a BA in Sculpture from Kyoto University of Art and Design in 1999 and an MA in Inter-media Art from Tokyo National University of Fine Arts and Music in 2008. The artist is popular for her works that visualize time using traces of presence, such as objets made from naphthalene in the shape of everyday items, and installations incorporating salt, the veins of leaves, and the sound of the kannyu hairline cracks forming in pottery glaze. The objets made from naphthalene, which sublimes at room temperature, are iconic examples of this aspect of her work. They have a pliable existence, changing over the passage of time, with the naphthalene recrystallizing within the case.


Miyanaga’s first solo exhibition at imura art gallery will display mainly works in naphthalene and glass, including her masterwork, waiting for awakening –wall clock–, and a new piece titled valley of sleeping sea –cat–.


Waiting for awakening –wall clock– is a work in which a clock made of naphthalene is encased in transparent resin, with a single small hole. As long as the hole is sealed, the clock rests quietly inside the resin. But when the seal is broken, the work slowly wakes up as it comes into contact with the air. The air bubbles in the work are the result of Miyanaga's process of pouring the resin into the piece layer by layer, trapping the air in place.


Having returned to Kyoto—where she was born and raised—for the first time in about sixteen years, she has started to create new works. Living in Kyoto often leads to noticing the existence of things that have been handed down unchanged from generation to generation. Many of the plaster molds that were used back when Miyanaga's great-grandfather opened the Miyanaga Tozan pottery studio remain there today. They had been there when she was a child, but she had never paid much attention to them. Now, she wonders about the images that lie dormant in the recesses of those molds. Where parts are missing, she fills the depressions—or valleys—of the molds with glass, giving form to the absence of those parts (space) before releasing the product from the mold to see the result. Miyanaga explains that it's like going back to visit the past. Most of the figurines that were created from these molds no longer exist today. But the heft of the piece in one's hand makes one feel that history still sleeps within them.


This solo presentation of Aiko Miyanaga’s works seems to bring out the continuity of a world that remains although everything is changing.

このたび、イムラアートギャラリーでは「宮永愛子展」を開催いたします。

宮永愛子は1974年京都市生まれ。1999 年京都造形芸術大学(現・京都芸術大学)芸術学部美術科彫刻コース卒業、2008 年東京藝術大学大学院美術研究科先端芸術表現専攻修士課程修了。日用品をナフタリンでかたどったオブジェや、塩や葉脈、陶器の貫入音を使ったインスタレーションなど、気配の痕跡を用いて時を視覚化する作品で注目を集める作家です。常温で昇華するナフタリンを使ったオブジェは代表的なイメージのひとつで、それは時の経過により形を変えていき、ナフタリンはケースの中で再結晶ししなやかに存在を続けていきます。

イムラアートギャラリーでの初個展となる本展では、代表作品の一つである《waiting for awakening -wall clock-》をはじめ、新作の《くぼみに眠る海 -猫-》など、ナフタリンとガラスの作品を中心に展示いたします。

《waiting for awakening -wall clock-》は、ナフタリンで作られた時計を透明樹脂に封入した作品で、一つだけ小さな穴が開けられています。その穴はシールで塞がれていて、時計は樹脂のなかで静かに眠っています。封印を解くと、作品は空気に触れながら、ゆっくりと目を覚まします。作品のなかに在る気泡は、宮永が一層一層樹脂を流し込む課程で、その場所の空気を閉じ込めたものです。

約16年ぶりに活動の拠点を生まれ育った京都へ戻した彼女は、新たな作品の制作に取り組んできました。京都という街に暮らすと、変わらず脈々と受け継がれているものの存在に気づかされることがあります。
宮永の実家である曾祖父の開いた宮永東山窯の陶房には、当時使われていた多くの石膏型が今も残っています。幼い頃からいつもそこにあって、気に留めていなかった型というものの存在。彼女は「その型に在るくぼみにはどんな景色が眠っているのだろう」と、思いを馳せます。そして、失われた型のパーツはそのままに、くぼみをガラスで満たし、その不在(空間)を形にして、取り出してみました。「それは過去に会いに行くような感覚」と宮永は語ります。かつて型から生み出されていた陶彫は、現存するものはもうほとんどありません。ですが、手に伝わる作品の重みは、そこに確かな歴史が眠っていることを感じさせてくれます。

彼女の作品を通して、すべてのものが「変わりながらもあり続ける世界」を感じていただけますと幸いです。

View more

Aiko Miyanaga solo exhibition

2023/7/22 (Sat.) - 8/5 (Sat.) *Closed on Mondays, Sundays and National Holidays

More press release pdf: View PDF

宮永愛子展

2023/7/22 (Sat.) - 8/5 (Sat.) *Closed on Mondays, Sundays and National Holidays

プレスリリースPDFはこちら: PDFを見る